Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner? Føler deg utrygg, har opplevd fall eller har orienteringsvansker kan du søke om trygghetsalarm.

Hva er trygghetsalarm? 

Trygghetsalarm er et servicetilbud til innbyggere i Farsund kommune.

  • Alarmen er på størrelse med et lommeur. Den bærer du på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp når akutt behov oppstår
  • Alarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til hjemmetjenesten
  • Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet
  • Det monteres en nøkkelboks utenfor inngangsdør til oppbevaring av din dørnøkkel, slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmen

Hvem kan få trygghetsalarm? 

  • Du har en helsesvikt eller funksjonsnedsettelse som gir behov for akutt hjelp utover faste avtaler med hjemmesykepleien
  • Du bor hjemme alene eller tilbringer mye tid alene hjemme
  • Du er klar og orientert, men har en funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å bruke telefon

Slik søker du 

Du søker trygghetsalarm ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester.

Søk om helse- og omsorgstjenester

Kan du ikke søke om helse- og omsorgstjenester elektronisk? Papirsøknaden finner du her. (PDF, 158 kB)

Papirskjemaet sendes til:
Farsund kommune
Helse og omsorg - Forebygging og koordinering
Postboks 100
4552 Farsund

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende. Les mer om saksbehandling, klage og søknadsprosessen.

Hva koster det? 

Årsabonnement kr 2 230,-