Trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø

Alle barn og elever har rett på et trygt og godt miljø i barnehage, SFO og skole. Enhetene skal fremme trygge miljøer som virker positivt inn på barns og elevers helse, trivsel, læring og opplevelse av å være inkludert. I tillegg skal barnehagen, SFO og skolen bidra til å lære barn og elever å mestre sitt eget liv og sin egen psykiske helse, ta sosialt ansvar og vise medborgerskap.

Sammen om trygt og godt

Farsund kommune har utarbeidet en felles plan for arbeidet med et trygt og godt psykososialt miljø for barn og elever i barnehage, SFO og skole. 

Planen er et arbeidsredskap for enhetene i arbeidet med å forebygge, avdekke og håndtere mobbing eller krenkelser i barnehagen, SFO eller skolen.

Informasjonsbrosjyren er en kortutgave av planen og er utarbeidet for foreldre og andre interesserte.

Informasjonsbrosjyre, Sammen om trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø - lenke kommer

Sammen om trygt og godt – barnehage-, SFO- og skolemiljø 2025-2028 - lenke kommer
 

Si fra om du eller ditt barn ikke har det trygt og godt

Hvis du opplever at du eller ditt barn eller ungdom ikke har det trygt og godt i barnehagen, på SFO eller skolen og/eller blir utsatt for krenkelser eller mobbing, må du melde ifra til enheten.

Hvis du er elev og opplever at du ikke har det trygt og godt på skolen skal du si fra til en voksen på skolen. Alle voksne som jobber på skolen har plikt til å hjelpe deg.

Kontaktinformasjon til alle skolene finner du her

Kontaktinformasjon til alle barnehagene finner du her
 

Mobbing og mistrivsel - hva skal barnehagen, SFO eller skolen gjøre?

Barnehagen, SFO og skolen har en aktivitetsplikt for å sikre at barn og elever har et trygt og godt psykososialt miljø.

Alle som arbeider på enheten, skal varsle leder dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn eller en elev ikke har et trygt og godt miljø. Leder skal varsle eier i alvorlige tilfeller.

Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn eller en elev ikke har et trygt og godt miljø, skal enheten undersøke saken.

Når et barn eller en elev sier at miljøet ikke er trygt og godt, skal enheten så langt det finnes egnede tiltak, sørge for at barnet eller eleven får et trygt og godt miljø. Det samme gjelder når en undersøkelse viser at et barn eller en elev ikke har et trygt og godt miljø.

Leder har ansvar for at det blir laget en plan og satt inn tiltak for at barnet eller eleven igjen får en trygg og god hverdag. Dette kalles aktivitetsplikt.   
 

Samarbeid med foresatte

Foresatte er en avgjørende ressurs i arbeidet for å skape et godt miljø. Når barnehagen, SFO og skolen og hjemmet samarbeider og formidler de samme verdiene og de samme positive forventningene til barn og elever, har det en positiv effekt på trivsel og læring.

Foresatte har medansvar for å skape et godt fellesskap mellom barna, men det formelle ansvaret for samarbeidet ligger hos barnehagen, SFO og skolen.

 

Mer informasjon om trygt og godt barnehage-, SFO- og skolemiljø

Utdanningsdirektoratet Null mobbing

Foreldreutvalg for barnehager

Foreldreutvalget for grunnopplæringen

Oppvekstombudet i Agder