Overgangen mellom barnehage og skoleGledingspatruljenSiste året i barnehagen er barna Gledingspatrulje. Deres superkraft er å spre glede. De får udelt hver sin gledingskappe i begynnelsen av året. Gjennom å bruke superkraften gleding, skal barna glede seg selv og glede andre. Vi ønsker at Gledingspatruljen skal være synlig i nærmiljøet. Mye av det de gjør blir dokumentert på kappen. Barna får i forkant av 17. mai gledingskort som de kan dele ut. Barna får i forkant av hver måned utdelt sin egen månedsplan. Her kan barna selv følge med på hva som skjer. Det blir mange turer i nærmiljøet og flere turer med maxi-taxi til turplasser andre steder i kommunen. Maxi-taxiene er utstyrt med trepunkt sele. Publisert 09.09.2025 08.54 Sist endret 24.11.2025 09.02 Siste året i barnehagen Den viktige lekenLeken skal ha stor plass også siste året i barnehagen. Vi skal leke for lekens skyld. Leken har en verdi i seg selv. Vi skal legge til rette for ulike typer lek. Selv om barna nå er store og mange ganger vil leke i fred, ser vi at de trenger oss voksne i nærheten som kan støtte og veilede. Gjennom å delta i lek, blir vi rollemodeller for barna, og kan være med å videreutvikle leken med nye rekvisitter og temaer. I tillegg til rollelek, konstruksjons lek, boltre lek, vil vi leke flere regel leker (som Rødt lys, Haien kommer osv.)Kunnskap om seg selvBarna er forskjellige med ulike personligheter, egenskaper, styrker og interesser. Vi vil at barna skal være stolte over hvem de er med sin familie, bakgrunn, kultur, religion og tradisjoner. Vi erfarer at barna respekterer ulikheter, dersom de voksne hjemme og i barnehagen løfter fram og snakker positivt om andre mennesker og løfter fram verdien av et mangfoldet. Vi ønsker barna skal være stolte av hvem de er som menneske, ikke bare ut i fra ferdigheter. For å komme dit, trenger de å oppleve at vi voksne anerkjenner de for den der. For mange barn oppleves det godt å trygt å kjenne sitt etternavn, adresse og navn på familiemedlemmer når de begynner på skolen. En god vennBarn trenger at vi ansatte og dere foresatte er gode rollemodeller i møte med andre mennesker. De tar etter både det vi sier og det vi gjør. Vi vil at barna snakker fint om hverandre. Vi ønsker ikke stygg språkbruk i vår barnehage. Sammen med barna skal vi jobbe for at ingen plages eller holdes utenfor. Alle barna skal bli sett, hørt og oppleve å være betydningsfulle for fellesskapet. Vente på tur og gi plass til andreHvert barn er en del av en større gruppe. Barna skal få trene på å gi plass til andre. Dette blir viktig både i lek og samtale. Vi ønsker at barna skal bli glad i å fortelle, lytte og tørre å ta ordet i en større gruppe. Ta imot beskjederVi trener dette året enda mer på at barna skal ta imot beskjeder med ett eller flere ledd. Barna får også trening i å lytte og oppfatte hva som blir sagt. Barna skal få trening i å videreformidle beskjeder. SelvstendighetFor barn er det en hjelp å være litt selvstendig når det begynner på skolen. Derfor er det viktig blant annet å øve på å:å holder orden på tingene sine og legger ting på rett plass. ta vare på ting (bøker, leker og klær)gå på toalettet alenekle av og på seg selv (glidelås, strikk og skolisser)kle seg etter væretDet er vårt ansvar som voksne og gi individuell støtte og veiledning.Fullføre oppgaverVi trener på det å fullføre oppgaver. Selv om barna skal ha stor medvirkning, vil det være ganger der vi voksne bestemmer oppgaven barnet skal gjøre. Gjennom å stille krav, samtidig som vi veileder barnet, ønsker vi å viser at vi også tror på barnet kan mestre oppgaven.Tekst, rim og rytmeVi synger masse både med og uten bevegelser. Barna klapper stavelser og lærer flere rim og regler. Flere opplever glede med å synge og danse. I tillegg vil barnet utvide sitt språk og få trening i å fortelle og rime. Barna får erfare rytmen i språket, som igjen er viktig når barnet senere skal begynne å lese. I barnehagen blir barna lest for og får tilgang til mange bøker. Dialog om innholdet i boka er viktig. Vi har et eget barnehage bibliotek. Blyant grep, tall og bokstaverMange barn er nysgjerrige og glad i bokstaver, mengde, tall for former. Flere leker at de skriver og leser. Enkelte knekker gjerne lesekoden i løpet av året. Ingen behøver å kunne skrive eller lese før de begynner på skolen. Men dersom motviasjonen og interessen er der, skal vi støtte den. Kjennskap til bokstavens lyd er viktigere enn å kunne alfabetet. Ved å introdusere små bokstaver i tillegg til store, vil det kunne være en hjelp når barnet skal lære å lese. Vi skal ikke bremse skrive- og leseglede ved å rette på barnet. Vi har trekantblyanter som hjelper barnet og få riktig grep på blyanten, uten å måtte bruke mye krefter på å tegne og skrive. Barna gis ofte mulighet for å klippe, tegne og fargelegge, og gjøre andre finmotoriske aktiviteter. Etter hvert kan det være lurt å jobbe teknisk med hvor en starter på hver bokstav. Dette for å skape bedre flyt når de skriver. Her gjelder det samme som med blyantgrep, at det er lett å legge seg til uvaner. Når barnet begynner på skolen vil de få i oppgave å skrive navnet sitt. Brannvern, førstehjelp og trafikkopplæringBarnnvern - Bamsen BjørnisBarna lærer enda mer om brannvern siste år i barnehagen gjennom opplegget med Brannbamsen Bjørnis. Plakat med nødnummerFørstehjelp- Dukken HenryBarna får opplæring i førstehjelp. Vi bruker Røde kors sitt opplegg med dukken Henry.TrafikkopplæringBarna vil ferdes mer i trafikken. Vi vil blant annet ha fokus på veien opp til skolen, skilt, gangsti, fortau, fotgjenger, reflekst osv. I oktober har vi en egen Trafikkuke. Vil du se denne videoen må du godkjenne funksjonelle informasjonskapsler. Samarbeid med skolenVi går flere turer opp til skolen, for å leke på skolens uteområde og for å være med i friminuttene. Vi ønsker at barna skal bli trygge i skolegården. Vi bruker skolens gymsal. På våren får vi omvisning på skolen og barna får mulighet til å bli kjent med SFO. InnskrivingBarn som er registrert i folkeregisteret, får tilsendt informasjonsbrev vedrørende innskriving fra sin nærskole i januar med svarfrist 15. februar.Oppsigelse av plass og søknad om SFOHer kan du lese mer på kommunens nettside. Samtykke til informasjonsoverføring mellom barnehage og skoleSamarbeidet mellom barnehage og skole omfatter både tida før, under og etter barnet slutter i barnehagen og starter på skolen. At skolen få god informasjon om hvert barn før skolestart kan bidra til at skolen bedre kan legge til rette for individuelle læringsløp allerede fra skolestart. Informasjonen fra barnehagen skal ha fokus på hva barnet kan og mestrer og hva de kan trenge særskilt støtte til. Sammen med deg som foresatt, fylles det ut et informasjonsskriv om ditt barn, som overleveres skolen. Pedagogisk leder i barnehagen og kontaktlærere i skolen har en overgangssamtale der det samtales om barna som skal begynne på skolen. Barnehagen kan også gi skolen informasjon om hva barnet har opplevd, lært og gjort i barnehagen. Dersom barnehagen skal gi informasjon om enkelt barn, må foresatte skrive under på det. Foreldremøte på skolenSkolen inviterer til foreldremøte i forkant av førskoledagen.FørskoledagSiste onsdag i mai inviteres barna til førskoledag på sin skole sammen med foresatte.Treff på tvers av barnehageneBarnehagene arrangerer minst ett møte før sommeren for barnehagebarn som skal begynne på samme skole. Foreldre til barn som skal starte på en skole utenfor barnehagens skolekrets, vil bli invitert til å delta sammen med barnet sitt. Barnehagene tar også initiativ til å besøke hverandre når de er på tur.Avslutning i barnehagenEn overgang til noe nytt innebærer en avslutning med det gamle. En markering kan være en del av en god avskjed med barnehagen. For å markere at avslutningen i barnehagen, har de en Gledingssprell-ettermiddag/kveld i barnehagen. Sammen spiser de kveldsmat og lager gledingssprell inne og utenfor barnehagen. Gledingspatruljen ønsker å sette spor etter seg på en gøy og hyggelig måte. Foresatte invitertes også til en avslutningsfest i juni.