Prosjekt mentorordning

I perioden 2025-2027 piloteres mentorordning for nyansatte i utvalgte tjenester. Fra 2027-2028 skal mentorordningen prøves ut i enda større skala. Målet er økt rekruttering og redusert turnover i tjenestene.

Deltakende tjenester

Hva er mentorordning?

Mentorordning handler om at nyansatt i en tjeneste får mentor det første halve året i ny jobb. Mentor skal være en støttespiller og hjelpe nyansatt med å få en god inngang i ny jobb.

Elementene i mentorordningen er:

  • Mentor og nyansatt har 11 samtaler gjennom det første halve året
  • Leder følger opp både mentor og nyansatt
     

Mentorordningen skal bidra til at nye ansatte bevares og erfarne ansatte blir dyktigere. Den nyansatte skal oppleve økt trygghet i rollen og forbedret selvinnsikt / økt innsikt i eget potensiale. Mentor får økt kompetanse innen kommunikasjon og veiledning, og får ta del i den nyansattes kompetanser og synspunkter.

Mentorprogram

Mentorprogrammene viser hva som skal skje i løpet av det første halve året for den nyansatte. Du kan lese mer om programmet her:

 

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt!